Šta pokloniti poslovnim partnerima?

Poslovni pokloni zauzimaju značajno mesto u poslovnoj kulturi i predstavljaju dobar uvod za uspostavljanje pozitivnih poslovnih odnosa. Pokloni koji se uručuju opisuju Vaš stil i govore o poštovanju koje ukazujete poslovnom partneru. Odluka o izboru poklona sigurno nije laka odluka. Uzmite u obzir da poklon predstavlja preduzeće poslovnim partnerima i trebalo bi ih iskoristiti za učvršćivanje poslovnih odnosa. Poslovni poklon možemo tumačiti kao marketinški alat ili način komuniciranja i promocije, izrazom brige za poslovne partnere ili zaposlene. Naravno, ovim gestom podižemo rejting same firme. Pokloni mogu biti raznoliki, ali uvek trebaju biti originalni i prikladni. Naravno, kod izbora poslovnog poklona pre svega je važno uzeti u obzir okolnosti, ali i profil poslovnog partnera kojem je poklon namenjen. Morate voditi računa i o tome da je poklon primerene vrednosti. Pokloni se mogu slati u različitim prilikama i to uglavnom da malim znakom pažnje poslovnim partnerima zahvalimo na uspešnoj saradnji. U poslovnom darivanju treba se voditi načelom originalnosti. Mnogo je važnija emocionalna vrednost poklona nego finansijska. Uvek treba voditi računa da poklon svojom vrednošću ne prelazi određene opšteprihvaćene okvire.

Izbor poklona Za izbor poslovnog poklona je veoma važno da budu kvalitetni. Bez obzira da li se radilo o jeftinijem ili skupljem poklonu, on bi trebao biti kvalitetan. Uzmite u obzir da poslovni pokloni predstavljaju preduzeće. Kod odluke o poslovnim poklonima trebalo i uzeti u obzir sledeće: • Proverite da li postoji nekakav pravilnik u kompaniji o poslovnim poklonima. Ukoliko ga vi nemate možda imaju vaši poslovni partneri i morate tome prilagoditi svoje poklone. • Kakav utisak želite da ostavite, da li želite da budete tradicionalni, savremeni, inovativni, originalni ili neobični? • Do koje vrednosti planirate da potrošite za poklon, da li će se raditi samo o simboličnom poklonu s logom firme ili će to biti neki skuplji poklon?! Pokloni po bontonu U poslovnoj komunikaciji postoje određena pravila – određene osobe nije preporučljivo zasipati poklonima; pokloni poslovnim partnerima treba da budu odabrani tako, da se uklapaju u običaje zemlje iz koje on dolazi. U svakom slučaju, trebalo bi biti oprezan sa količinom novca koji ćemo za poklon izdvojiti - poklanjanje je znak pažnje, a ne način da pokažemo koliko smo bogati. Univerzalno pravilo je da se ne poklanjaju preskupi pokloni, čak ni bliskim prijateljima, to će ih dovesti u neprijatnu situaciju pošto će se osećati obaveznim da uzvrate istom merom. Naravno, ni bezvredne sitnice ne dolaze u obzir, jer se mogu shvatiti kao znak nipodaštavanja. Drugo pravilo je da se poklon ne bira prema sopstvenom, već prema ukusu onoga kome je namenjen. Zato se unapred vredi potruditi da saznamo ukus dotične osobe. Prema bontonu, izuzetak su CD-ovi, knjige i video kasete kojima "drugome pružamo mogućnost da upozna autore za koje nije čuo". Izvesna doza elegancije neophodna je kad su u pitanju pokloni u profesionalnom odnosu: penkala ili kvalitetne olovke, knjiga ili CD sa klasičnom muzikom uvek dolaze u obzir. Uz ovakav poklon obavezno ide vizit karta. Kome se ne daju pokloni? Pre svega – šefu, jer će druge kolege to shvatiti kao poltronski gest. Nije uputno nositi poklone ni javnim službenicima – policajcima i državnim činovnicima – koji su nam učinili neku uslugu, između ostalog i zato što je zabranjeno. Prilikom odabira poklona, treba voditi računa da se ne odabere nešto neadekvatno – vezano za fizički ili drugi nedostatak osobe kojoj je poklon namenjen, osobi koja pati od šećerne bolesti ne treba poklanjati slatkiše, lečenom alkoholičaru ne kupujte skupo piće, a posebno treba biti oprezan sa savremenim bestselerima - neće biti zgodno ako se u knjizi koju ste poklonili starijoj koleginici ili poslovnom partneru krije erotski sadržaj. Ističemo još jedno značajno pravilo - potčinjeni nikada ne daju poklon pretpostavljenima. Mogu jedino učestvovati u "kolektivnom poklonu", koji ceo kolektiv, u određenim prilikama, daje svome šefu. Isto tako ne daje se poklon ni nekoj uticajnoj ličnosti koja vam je učinila neku uslugu, jer najčešće rizikujete da vam poklon bude vraćen. U ovom slučaju savetujemo vam da pošaljete pismo kojim ćete se zahvaliti. Kao što postoje pravila kada se daju pokloni i kome se šta poklanja, tako bonton predviđa i šta se ne poklanja ili pri čemu treba posebno biti oprezan. Odeća i rublje, kao i predmeti za domaćinstvo, mogu se pokloniti samo rodbini i najintimnijim prijateljima, nikako ne poslovnim saradnicima. Imajte na umu da neke knjige, posebno ako su vezane za neku profesiju, mogu u kancelariji upotrebljavati ostali saradnici i kolege. Umetnička slika može predstavljati problem za onoga koji je dobio na poklon zbog različitih ukusa, a bio bi red da ta slika kasnije visi u kancelariji ili poslovnom prostoru bar onda kada darodavac dolazi u posetu. Zbog toga je najbolje izbegavati takve poklone. Lično dostavite poklone, ukoliko je to moguće. Dakle nemojte slati poštom osim ako je to neophodno. Neki od mogućih poklona Cveće predstavlja poklon koji se najčešće daje. Kada nekome šaljete cveće, pazite kakvo cveće birate. Tako se udatim ženama ne šalju crvene ruže, već drugih boja. Ženama se obično poklanjaju karanfili, ruže, orhideje i gladiole, a devojkama karanfil i poljsko cveće. Ako cveće lično predajete, predhodno skinite papir, predajte ga bez papira. Izuzetak čine orhideje, koje su specijalno pakovane. Žene, po pravilu, ne poklanjaju cveće muškarcima, a isto tako ni muškarci muškarcima. Čokoladni pokloni su univerzalno dobar izbor jer je malo onih koji nisu ljubitelji kvalitetne čokolade. Nemojte štedeti na tome, kupite vrhunsku i dobro dizajniranu čokoladu u finom pakovanju. Poklon korpe su atraktivan i zanimljiv poklon. Mogu se napuniti raznim dodatnim proizvodima, možete lako definisati cenu, a možete ih prilagoditi pojedinim klijentima. Možete ih napuniti domaćim specijalitetima karakterističnim za vaše područje, kombinacija kafe, čokolade i desertnih proizvoda je uvek zanimljiva, pogotovo ženama. Prednost je i u tome što će i nakon što se potroše proizvodi korpa ostati kao trajan poklon. Muškarcima se poklanja tašna, dobra knjiga, kaiš, kravata, naliv-pero, kolonjska voda. Za mlađe poslovne partnere koji se bave i sportom u slobodno vreme ili vole sport postoje mnogi dobri pokloni. Sezonske karte su također originalan poklon. Za poslovne partnere koji vole sport osim dresa dobar poklon će biti i sezonske karte za utakmice kluba za koji navija. Međutim, to mogu biti i sezonske karte za bioskop, pozorište, ali i za golf terene i slično, zavisno od tipa osobe partnera kojem poklanjate. Za poslovne partnere (ribolovce ili lovce) je odličan poklon deo potrebnog pribora. Uslov za ovaj poklon je da tačno znate kojom vrstom lova ili ribolova se vaš poslovni partner zanima. Za tradicionalnije osobe dobar poklon bi mogao i pribor za pušenje, agendu u kožnom povezu, šah, skupocenu lulu, servis za bar, bocu kvalitetnog konjaka, karte ili časovnik. Stoni sat može biti vrlo dobar izbor. U zavisnosti od klijenta sat može biti inovativan, originalnog oblika ili neki tradicionalni oblika. Takođe možete izabrati one s dodatnim opcijama poput digitalnog sata, termometra ... Za žene je dobar izbor parfem. Treba poklanjati nova izdanja parfema dobrog kvaliteta. Takođe bi dobar izbor bio i luksuzni toaletni predmeti, kutija finog pudera, pribor za ključeve, moderne minđuše i ogrlica (bižuterija), pretplata na neku modnu reviju, ram za sliku, kvalitetan album za fotografije itd. Ako vas neko pozove na vikend, najbolje je da mu za poklon donesete bocu viskija, konjaka ili likera. Postoji i veliki interes za poklonima koji su custom-made odnosno koji su u potpunosti prilagođeni specifičnim zahtevima. Kod izrade takvih proizvoda možete izabrati boje, oblik, personalizovane poruke i slično. Tako je tokom dizajniranja i izrade moguće uticati na vrstu i boju materijala, vrstu izrade i poziciju željenih logotipova, PVC bedževe, personalizovati dugmad, etikete, patentne zatvarače i slično.

TOP